Wednesday, March 31, 2010

kEncing tikUs

Terkejut gak dgr berita psl Din Beramboi semalam....kita doakan beliau selamat okeh. kalau nak tau cerita leh klik kat belog Sensasi Selebriti http://www.budiey.com/din-beramboi-koma-terkena-virus-kencing-tikus/

updet 1 April.....rupe-rupenye depa pakat wat April Fool awl yek...tp abe Din mmg sakit, bkn kencing tikus tp denggi berdarah...bahaya gak tu weiiii. ape yg penting...semoga dia cepat2 sembuh.

Latest news.....abe Din sudah pergi menemui penciptanya...semoga rohnya aman di sana...aminnnn



hai...cute x saye?

Aku ade gak satu cerita pasal kencing tikus niii.....mmg cerita betul bukan tipu. Kawan anak sedara aku, kene gak jangkitan virus kencing tikus niii....idup lagi dia tapi doktor x leh nak selamatkan anggota kaki dan tangan dia sebab mmg teruk kene virus laaa...gtu la citernyer. mmg seram lagi menyeramkan tikus ni kan walaupun kdg2 kulihat comel....ish3.

Satu lagi amalan yg kita boleh buat, bila beli air or makanan dalam tin or kotak tuuu...sblm mkn or minum baik dibasuh dulu. gosok bersih2 gtu...sbb dikhuatiri (cis ayat power) ade sisa2 kencing tikus yg dah kering....ewwww sgt bahaya okeh. Selain kencing tikus penyakit Leptospirosis ni sbnrnye boleh dibawa oleh kencing anjing, kucing, kelawar and....lain2 lupe doh...ahaks soriiii.

And sukacita juge aku tayangkan hadith semalam dari web JAKIM....mmg kene dgn topik hari ini yerr...cekidaud! Sila clearkan minda dgn perkataan yg dibesarkan & kaler merah...tq. aku x mau laa org kate aku ni penyokong org yg menganiaya binatang pulak...mane la tau kan hati org.

Tajuk :

Binatang Yang Boleh Dibunuh

Hadith :

Dari Aisyah r.a, dari nabi s.a.w sabdanya:” Terdapat lima jenis binatang merbahaya yang boleh dibunuh di luar tanah haram ataupun di dalam tanah haram iaitu ular, gagak, tikus, anjing gila dan helang.”

(Muslim)


Huraian

Pada hakikatnya Islam mengajar umatnya untuk menyayangi binatang bagi kelangsungan hidupnya sekalipun kita diberikan kuasa untuk menguasai mereka (membunuh mereka dengan tujuan yang baik). Islam juga melarang kita bertindak menyalahgunakan kuasa dengan menganiayai binatang dan memperlakukan mereka sesuka hati. Seharusnya selaku orang-orang yang beriman kita hendaklah memanfaatkan segala sesuatu menurut cara yang dibenarkan oleh agama kerana segala yang tinggal di muka bumi ini diciptakan untuk kemudahan kita dan menjadi kewajiban kita untuk menjaga segala sesuatu itu daripada kerosakan, memanfaatkannya dengan tetap menjaga martabatnya sebagai makhluk Tuhan, melindunginya agar tidak pupus yang dengan demikian barulah menandakan bahawa kita mensyukuri nikmat Allah dalam bentuk perbuatan yang nyata.

Sumber : Jabatan Kemajuan Islam Malaysia

4 comments:

~aSHa~ said...

tu la kak...
tapi ada org pelik tau kalo sy basuh dulu tin susu..aritu sy basuh tin susu..ditegur nye...sy kata..nanti terkena susu tutup tin ni...kotor...huhhh dan ada 'akak' tu mcm pelik je...

@juera said...

uisshh bahaya tol air kencing sitikus ni..seram plok dengor..geli la tgok sitikus..tp klu tgok cite tom n jerry suka plak tgok sitikus tom tu..ahaha

p/s: lipan pon i bunuh jer..bisa tuuu..huhu

TokNabe said...

cit...cit..cit.. bunyi tu pun ada orang geli mendengarnya.

gina marna said...

yup...tikus ni bahaya oooo and sgt setuju dgn Tok Nabe...hehe geliiiiii